Delta på första maj!

Delta på årets första maj med arbetarrörelsen!
I år bjuder Socialdemokraterna och LO återigen in till ett digitalt första maj på sociala medier. Vi kommer sända live med tal av partiordförande och statsminister Stefan Löfven och LO:s ordförande Susanna Gideonsson, livemusik och samtal med vänner från hela landet. Programmet kommer ledas av Andrea Törnestam och Johan Hassel.

Årets paroll för första maj är Välfärden Först. Under pandemin har vårt land utsatts för otroliga prövningar men också visat på en fantastisk styrka. Personal i vård och omsorg har gjort enorma insatser, och befolkningen har visat på prov på uthållighet och solidaritet. Nu när vi snart är igenom pandemin måste Sverige framåt.

Pandemin har visat vikten av en stark välfärd. Välfärden måste sättas först. Du som arbetar i välfärden behöver bättre villkor och välfärden ska finnas där för dig vem du än är, var du än är. En stark välfärd bygger hela samhället starkare och ger trygghet för dig genom hela livet. Vid födseln och i skolan. När du blir äldre eller när du blir sjuk. Att sätta välfärden först är dock inte självklart för alla. Vi ser många exempel på högerns ideologiska privatiseringar och nedskärningar.

I år lägger vi dessutom extra fokus på jämställdheten. För hundra år sedan fick kvinnor rösträtt. Sedan dess har vi med socialdemokratisk politik byggt ett av världens mest jämställda länder. Men vi har mycket kvar att göra. Vi fortsätter kampen för att öka kvinnors självständighet och trygghet. För en stark gemensam välfärd. Vi gör det reform för reform och med ett starkt kvinnoförbund i ryggen.

Vi sätter välfärden först, på första maj och alla andra dagar!

LÖRDAG 1 MAJ 2021 KL. 10.30

Onlineevenemang på Facebook

Du kan köpa första maj-märket direkt i vår webshop.